Last autumn we had an exhibition called 'What We Leave Behind' and that theme stayed in me. For some reason I continued taking pictures with our theme. Maybe it´s because I keep moving back and forth between Finland and England...
Viime syksynä kokosimme näyttelyn teemalla 'What We Leave Behind' ja jostain syystä tuo teema jäi muhimaan aivolohkoihini. Jostain syystä jatkoin kuvaamista tuolla teemalla. Se liittyy varmaan siihen, että muutan jatkuvasti edestakaisin välillä Englanti ja Suomi...
sunnuntai 10. elokuuta 2014
tiistai 6. toukokuuta 2014
Converse campaign at Bethnal Green
I had one of the most exciting weekends this spring, when I was doing my work placement with photographer Victor Frankowski. He was working for Converse campaign #sneakersclash and he photographed four university students making graffitis at Bethnal Green, London. I had really good time that weekend. People were really nice and atmosphere was so relaxed. And what was the most important, I learned new stuff from Victor. I wish him good luck in the future!
Yksi hauskimmista viikonlopuista tänä keväänä oli, kun pääsin työharjoitteluun valokuvaaja Victor Frankowskin mukaan. Hän kuvasi neljää opiskelijaa tekemässä graffiteja Lontoon Bethnal Greenissä. Tapahtuma oli osa Conversen #sneakersclash-kampanjaa. Tapasin tosi mukavia ihmisiä ja koko viikonloppu meni rennoissa tunnelmissa. Ja tärkeintä kaikista oli, että opin uusia asioita, kun seurasin Victorin työskentelyä. Toivotan onnea hänelle tuleviin projekteihin!
Yksi hauskimmista viikonlopuista tänä keväänä oli, kun pääsin työharjoitteluun valokuvaaja Victor Frankowskin mukaan. Hän kuvasi neljää opiskelijaa tekemässä graffiteja Lontoon Bethnal Greenissä. Tapahtuma oli osa Conversen #sneakersclash-kampanjaa. Tapasin tosi mukavia ihmisiä ja koko viikonloppu meni rennoissa tunnelmissa. Ja tärkeintä kaikista oli, että opin uusia asioita, kun seurasin Victorin työskentelyä. Toivotan onnea hänelle tuleviin projekteihin!
torstai 1. toukokuuta 2014
Exhibition tip: Deutsche Börse Photography Prize 2014
One of the largest art prizes in the UK is Deutsche Börse Photography Prize. This year’s nominees are Alberto García-Alix, Jochen Lempert, Lorna Simpson and Richard Mosse. You can see their work at the The Photographers' Gallery, exhibition is open until June 22nd 2014.
My favorite was Richard Mosse. His work is a bit controversial, because he takes extremely beautiful pictures in conflict areas. He says in Christy Lange´s interview that "Beauty is one of the mainlines to make people feel something. It´s the sharpest tool in the box." When you think of it, how easy it is to forget all those war zones and conflict areas, if you don´t see images of them? Or if you see those ordinary news photographs that show you all the gory details, you might want to turn the page? Richard Mosse makes you admire the beautiful landscapes of eastern Congo, but he also makes you stop and think.
It´s also interesting that he used Kodak Aerochrome film, that was originally designed for military purposes. It gives images really strong color palette full of different shades of magenta. The film is able to register infrared light, so it was able to reveal camouflaged soldiers hiding in the landscape. (Today´s camouflage has made the film obsolete, so Kodak finished making it in 2009.)
Photo: Richard Mosse, Platon 2012,
http://foam.org/visit-foam/calendar/2014-exhibitions/richard-mosse-the-enclave
Deutsche Börse Photography Prize on yksi Iso-Britannian merkittävimmistä taidepalkinnoista. Tänä vuonna palkinnon saajiksi ovat ehdolla Alberto García-Alix, Jochen Lempert, Lorna Simpson ja Richard Mosse. Kävimme katsomassa voittajaehdokkaiden työt The Photographers' Galleryssa. Näyttely on avoinna 22.6. asti, joten hyvin ehtii vielä.
Oma suosikkini oli Richard Mosse. Hänen työnsä on herättänyt keskustelua, koska hän kuvaa häikäisevän upeita kuvia konfliktialueilla. Christy Langen haastattelussa hän totesi, että "Kauneus on yksi tärkeimmistä keinoista saada ihmiset tuntemaan jotakin. Se on terävin työkalu laatikossa." Kuinka helppoa onkaan unohtaa sota-alueet, jos niistä ei näe kuvia? Tai jos näet verisiä uutiskuvia, kuinka nopeasti voitkaan kääntää sivua? Richard Mossen kuvat saivat minut samaan aikaan ihailemaan itäisen Kongon upeita maisemia ja pysähtymään.
Mosse käyttää myös hyvin kiinnostavaa tekniikkaa. Hän on kuvannut Kodakin Aerochrome filmillä, joka on alunperin suunniteltu armeijan tarpeisiin. Se antaa kuville todella voimakkaan väripaletin, jossa korostuu magentan eri sävyt. Filmi pystyy tallentamaan infrapunasäilyn, joten sillä pystyttiin paljastamaan maastopukuiset sotilaat vehreän luonnon keskeltä. (Filmin tekniikka on nykyisin vanhentunut, joten Kodak lopetti sen valmistuksen vuonna 2009)
Richard Mosse: The Impossible Image / Frieze Video
My favorite was Richard Mosse. His work is a bit controversial, because he takes extremely beautiful pictures in conflict areas. He says in Christy Lange´s interview that "Beauty is one of the mainlines to make people feel something. It´s the sharpest tool in the box." When you think of it, how easy it is to forget all those war zones and conflict areas, if you don´t see images of them? Or if you see those ordinary news photographs that show you all the gory details, you might want to turn the page? Richard Mosse makes you admire the beautiful landscapes of eastern Congo, but he also makes you stop and think.
It´s also interesting that he used Kodak Aerochrome film, that was originally designed for military purposes. It gives images really strong color palette full of different shades of magenta. The film is able to register infrared light, so it was able to reveal camouflaged soldiers hiding in the landscape. (Today´s camouflage has made the film obsolete, so Kodak finished making it in 2009.)
Photo: Richard Mosse, Platon 2012,
http://foam.org/visit-foam/calendar/2014-exhibitions/richard-mosse-the-enclave
Deutsche Börse Photography Prize on yksi Iso-Britannian merkittävimmistä taidepalkinnoista. Tänä vuonna palkinnon saajiksi ovat ehdolla Alberto García-Alix, Jochen Lempert, Lorna Simpson ja Richard Mosse. Kävimme katsomassa voittajaehdokkaiden työt The Photographers' Galleryssa. Näyttely on avoinna 22.6. asti, joten hyvin ehtii vielä.
Oma suosikkini oli Richard Mosse. Hänen työnsä on herättänyt keskustelua, koska hän kuvaa häikäisevän upeita kuvia konfliktialueilla. Christy Langen haastattelussa hän totesi, että "Kauneus on yksi tärkeimmistä keinoista saada ihmiset tuntemaan jotakin. Se on terävin työkalu laatikossa." Kuinka helppoa onkaan unohtaa sota-alueet, jos niistä ei näe kuvia? Tai jos näet verisiä uutiskuvia, kuinka nopeasti voitkaan kääntää sivua? Richard Mossen kuvat saivat minut samaan aikaan ihailemaan itäisen Kongon upeita maisemia ja pysähtymään.
Mosse käyttää myös hyvin kiinnostavaa tekniikkaa. Hän on kuvannut Kodakin Aerochrome filmillä, joka on alunperin suunniteltu armeijan tarpeisiin. Se antaa kuville todella voimakkaan väripaletin, jossa korostuu magentan eri sävyt. Filmi pystyy tallentamaan infrapunasäilyn, joten sillä pystyttiin paljastamaan maastopukuiset sotilaat vehreän luonnon keskeltä. (Filmin tekniikka on nykyisin vanhentunut, joten Kodak lopetti sen valmistuksen vuonna 2009)
Richard Mosse: The Impossible Image / Frieze Video
tiistai 22. huhtikuuta 2014
Becoming a Professional Photographer
As a photography student I often think about how to use these skills in the future. There are lot of options for those who are interested in doing professional photography: Commercial photography, fashion photography, portrait and wedding photography, press photography and documentary, editorial photography, advertising photography, technical and scientific photography and art photography.
Professional and part-time photographers can sell their images to stock websites and sell their images as prints. You can end up giving workshops to beginners or maybe start buying and selling equipment. I´ve been thinking that I should try selling my images to stock websites, because with that extra income I might be able to buy a new camera!
Read more: How to Make Money From Photography
Images from our trip to Japan on April 2013.
Valokuvauksen opiskelijana tulee mietittyä, että miten voisin hyödyntää tätä opittua taitoa myös tulevaisuudessa. Ammatimaisena kuvaaja voisin päätyä tekemään kaupallista kuvausta (tuotekuvia, katalogeja, esitekuvauksia, vuosikertomuksia yms.), muotikuvausta, hääkuvausta, lehtikuvausta tai dokumentaarista valokuvausta, aikakauslehtien kuvauksia, mainoskuvausta, teknistä tai tieteellistä kuvausta tai päätyä valokuvataiteilijaksi.
Sekä ammattilaiset että harrastajat voivat tarjota kuviaan kuvapankkeihin ja koettaa myydä kuviaan printteinä. Valokuvaajana voi päätyä myös opettamaan muita tai vaikkapa myymään valokuvaustarvikkeita.
Olen välillä miettinyt kuvien myymistä kuvapankkeihin, koska siitä saisi vähän lisätuloa, jolla voisi ostaa parhaassa tapauksessa vaikka uuden kameran. Digikuvaaja.net-sivustolla Teemu Tretjakov kertoo omista kokemuksistaan kuvapankeista.
Kuvien myyminen kuvapankkien kautta
Professional and part-time photographers can sell their images to stock websites and sell their images as prints. You can end up giving workshops to beginners or maybe start buying and selling equipment. I´ve been thinking that I should try selling my images to stock websites, because with that extra income I might be able to buy a new camera!
Read more: How to Make Money From Photography
Images from our trip to Japan on April 2013.
Valokuvauksen opiskelijana tulee mietittyä, että miten voisin hyödyntää tätä opittua taitoa myös tulevaisuudessa. Ammatimaisena kuvaaja voisin päätyä tekemään kaupallista kuvausta (tuotekuvia, katalogeja, esitekuvauksia, vuosikertomuksia yms.), muotikuvausta, hääkuvausta, lehtikuvausta tai dokumentaarista valokuvausta, aikakauslehtien kuvauksia, mainoskuvausta, teknistä tai tieteellistä kuvausta tai päätyä valokuvataiteilijaksi.
Sekä ammattilaiset että harrastajat voivat tarjota kuviaan kuvapankkeihin ja koettaa myydä kuviaan printteinä. Valokuvaajana voi päätyä myös opettamaan muita tai vaikkapa myymään valokuvaustarvikkeita.
Olen välillä miettinyt kuvien myymistä kuvapankkeihin, koska siitä saisi vähän lisätuloa, jolla voisi ostaa parhaassa tapauksessa vaikka uuden kameran. Digikuvaaja.net-sivustolla Teemu Tretjakov kertoo omista kokemuksistaan kuvapankeista.
Kuvien myyminen kuvapankkien kautta
sunnuntai 6. huhtikuuta 2014
Interview: Fashion Photographer Louise Samuelsen
I interviewed lovely London-based fashion photographer Louise Samuelsen couple weeks ago. She is originally from Denmark and she has worked in Copenhagen, New York and London. Later in the spring she is flying off to Morocco to do fashion photoshoots. We talked about for example how her career started, and what kind of advice she would give to young photographers, who are starting their careers.
Photos: Louise Samuelsen, louisesamuelsen.com
How did your career start?
I studied marketing and maths, but I always knew that I loved photography. I met this guy in Copenhagen and he worked as an assistant in a place called Schiller. It was a community of photographers, it had six studios and 25 photographers. All different type of photographers, fashion, portrait, advertising, cars, still life... He asked, why don´t you come there and offer you help for free. And I did that for about three months, and then someone left and I got offered a position. So I started assisting a still life photographer and this was back, when we used 4 x 5, 8 x 10 film. It was really interesting start actually. Not something that I would have thought I´d really like... shooting still life, but it was good.
What kind of advices would you give to those, who are starting their careers?
I think, gather as much experience, from loads of different people, as you can. Obviously you need to know, what you like and what you don´t like. If you´ve got and idea, where you want to go, then it´s clearer. I worked for loads of photographers, I went to New York and assisted probably about 15 to 16 different photographers. I spent three years in New York assisting and shooting. It was probably the best experience, because they were all very talented people and they were all very different. You learn a lot, in terms of clients, lighting, technical stuff etc. If you are going to start assisting and gathering experience, great way is to get to know other assistants. If you get a good relationship going, they´re going to recommend you and your name gets out there. And obviously you shoot as much as you can.
How did you find your clients?
Well, I´m blessed, I´ve got really lovely clients. and loads of them I´ve had for six or seven years. And it almost becomes friendship after a while. I´m really lucky, that I´ve worked with really nice people... If you´re name gets passed on, then you know it´s going to be a good day, because you got recommended. But obviously I get work through my agents, they are clients, that I´ve never met before. In those first two hours you need to get to know each other and get to know, what do they like, what do they want. Sometimes client might not say, that actually this is great, we´ve got what we wanted. So you´ve have to learn how to read people. If the client is not happy, we change the hair, make-up or lighting... we do something different.
What equipment are you usually using?
I mainly shoot digital now, I used to use medium format, Mamiya 67. I still have that and occasionally I shoot a roll of film. I shoot with Canon Eos Mark III. And occasionally I like shooting Polaroids as well, I´ve got SX 70 and newer Fuji Polaroid camera.
Where do you get your inspiration?
I do research a lot online. I like looking at the older stuff, go to flea markets, looking through old books... I especially love the 70´s, the make-up, the hair and clothing. I like to see exhibitions. I also like following couple of these street style blogs, there is lot inspirations to get there as well... I like to shoot things that are quite wearable, and actually work in real life.
How finished ideas do you have when you start shooting?
It varies. Sometimes I like to tone up, obviously knowing that I´ve got the right team, hair, make-up and a good model is obviously essential... and a stylist, if you don´t have that, the image can be little bit unsatisfying. Sometimes I have a clear idea, how I want to light the image and how the finished image is going to look like. But most often it sort of just happens on the shoot. I don´t get too locked in to an idea, because sometimes you feel you don´t get it. And other times you just will. I like the working progress of it. So I sort of shoot my way in to it, figuring out how I´m going to get the shot.
What kind of techniques are you using?
I like using daylight a lot, but obviously most of the time you don´t have much of that, so I like to light image looking like there´s daylight. And I like using constant light I like mixing the colors as well. I don´t like when It looks too ‘flashed’. Saying that what I do like on camera flash, is really punchy flash, if the image needs a flash that what I usually go. I like mirrors as well.
Do you usually like to work with the same team?
I obviously have a bunch of people I love working with, super talented and lovely. But on occasion it is great to switch things up and add a new person on the team, the energy changes and magic happens....
Photos: Louise Samuelsen
Interview: Jonna Pennanen
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)