sunnuntai 16. lokakuuta 2011

Ratkaiseva hetki – The Decisive Moment

Olen kuvannut nyt useita päiviä katukuvaus-miniprojektia varten, mutta en ole tyytyväinen yhteenkään kuvaan. Katukuvaus tuntuu tällä hetkellä kaikista vaikeimmalta valokuvauksen muodolta. Siitä syystä pengoin eilisen kuvausreissun jälkeen hyviä vinkkejä netistä, miten voisin saada aikaiseksi parempia kuvia.

Haluaisin tietenkin ottaa kuvia, joissa näkyy se ratkaiseva hetki -The Decisive Moment, niin kuin Henri Cartier-Bressonin kuvassa alla.

























Photo: Henri Cartier-Bresson, Behind the Gare Saint Lazare
50 Classic Examples of The Decisive Moment in Photography


Tähän asti olen oppinut sen, että kuvausta kannattaa jatkaa vaikka se tuntuisikin takkuiselta, koska pienen hetken päästä se voi tuntua jo paljon helpommalta. Ja kadulle on palattava uudestaan ja uudestaan, koska joka kerta saattaa huomata jotain pientä. Jostain löysin vinkin, että kuvata kannattaa esim. kaksi tuntia putkeen, sen jälkeen keskittyminen alkaa herpaantua.

Valokuvaaja David Sillitoe kehoittaa pitämään kuvauskaluston simppelinä. Hän myös korostaa hyvän mielialan tärkeyttä, jonka huomasin itsekin. Hän kehottaa kuvaamaan vilkkailla kaduilla, mutta minusta tuntuu helpommalta mennä juttusille, kun kaduilla on vähän hiljaisempaa.
Top tips: Street portraiture

Reutersin valokuvaaja Lucy Nicholson vertaa katuvalokuvausta rakastumiseen. Molemmat kuvaajat suosittelevat muuten 50 mm linssiä katukuvaukseen.
Street photography is like falling in love…


I found some good tips for street photography:
Top tips: Street portraiture

perjantai 14. lokakuuta 2011

Parasta Parria























Photo: MARTIN PARR (b. 1952), Great Britain
New Brighton, Merseyside, from series The Last Resort, 1983–1986
The Finnish Museum of Photography Collections


Etsiessäni tietoa Documentary unitia varten törmäsin artikkeliin The Guardianissa, jossa Martin Parr kertoo, miten voi ottaa parempia lomakuvia. Tykkään Parrin tyylistä, joten oli kiinnostavaa lukea, mitä ajatuksia hänellä on lomakuvista. Paras hänen neuvoistaan on mielestäni se, että kuvista kannattaa tehdä printtejä, koska joku voi esim. vahingossa poistaa kuvat koneesta. Itse hävitin osan kuvistani, kun kotikoneen kovalevy hajosi, joten kannatan tätä lämpimästi.

Parr on aikanaan saanut kritiikkiä siitä, että hän käyttää hyväkseen ihmisten köyhyyttä ja huonoa makua. 1990-luvulla Parr keskittyi yhä enemmän roskaruoan, massaturismin ja massatuotetun tavaran kuvaamiseen. Nämä ovat mielestäni sellaisia aiheita, joita on syytäkin nostaa esille.

Martin Parr: How to take better holiday photographs

When I was looking for information for our Documentary unit, I found an article on The Guardian, where Martin Parr says how to take better holiday photographs. I think the most important thing he says is to make family albums, because there is a danger that photos are going to be suddenly deleted, if you just leave them on your computer.

maanantai 10. lokakuuta 2011

Steve´s Bed & Breakfast










Steven Bed & Breakfast oli leppoisa valokuvauskohde. Epäröin hetken ovella, mutta se osoittautui turhaksi, koska talon omistaja toivotti minut lämpimästi tervetulleeksi. Vietin mukavan sunnuntaiaamupäivän kuvaten talon tapahtumia. Kuvat ovat osa Documentary unitia, jota vetää mahtava Anna Fox.

Photos from Steve´s Bed & Breakfast are part of our Documentary unit. The unit leader is wonderful Anna Fox.

keskiviikko 5. lokakuuta 2011

Fiskarsista Farnhamiin

Matkalaukkukesän jälkeen olen nyt asettunut tänne Englantiin, joka tulee olemaan kotini ainakin seuraavan vuoden. Jatkan valokuvauksen opiskelua University for the Creative Artsissa. Syyskuu täällä Englannissa on ollut lämmin, loppukuusta jopa helteinen. Alussa kokemani pienen kulttuurishokin jälkeen nyt tuntuu, että alan kotiutua tänne sandwichien, oluen, jalkapallon ja luokkaerojen maahan. Toistaiseksi vielä putoan pelkäksi kuuntelijaksi, kun puheenaiheena on Pohjois- ja Etelä-Lontoon aksenttien erot, mutta ehkä loppuvuodesta saattaa siitäkin olla jokin mielipide.



Ensimmäiseksi tehtäväksi saimme tehdä Carte de Visiten eli visiittikortin. Pyysin mallikseni kämppikseni Bonitan. Vanhoissa visiittikorteissa on yleensä jokin esine, joka kuvastaa kuvattavan henkilön kiinnostuksen kohteita esim. kirja tai soitin. Omissa kuvissani on esineiden sijasta liike, joka kertoo kuvattavasta henkilöstä. Kuva on otettu jalustalla, pitkää valotusaikaa käyttäen.

I´ve now started my photography studies in the University for the Creative Arts. Our first assignment was Carte de Visite. I asked my room-mate Bonita to be my model and she did it well. :)

tiistai 27. syyskuuta 2011

Pullaukkoja Slow Food -tapahtumassa

Nyt pieni mainospala: Hitaita nautintoja tarjolla 1.-2. lokakuuta 2011 klo 10-16 Fiskarsissa. Fiskarsissa järjestetään tulevana viikonloppuna Slow Food -tapahtuma, jossa on esillä myös "Pullaukko-projektin" satoa.


Pullaukko-projekti toteutettiin keväällä 2011 Fiskarsin ruukissa, ja osa sen kuvista on esillä Fiskars Wärdhusissa Slow Food -tapahtuman aikana. Idean takana on kuvataiteilija/muotoilija Erika Kelter, kuvat Jonna Pennanen.